27 September, 2011

Sambal Tumis

Sambal tumis ikan bilis yang arwah mak ajar sangat mudah. Panaskan minyak, campak bawang besar, air asam jawa dengan cili mesin dalam kuali, biar dia masak sendiri sampai kering naik minyak. Kalau suka belacan, boleh tambah. Jangan lupa garam dan gula. Kalau buat nasi lemak dengan sambal tumis macam ini, gerenti orang tak komplen. Sekarang ni kalau saya masak sambal tumis, saya campur sikit gula kabung atau gula merah, tambah rasa dan warna merah pekat yang sangat memikat.

Ikan bilis 200 gram
Bawang besar 2 labu
Cili mesin (cili boh pun boleh) 3 sudu makan
Ais asam jawa 1 mangkuk besar
Gula pasir 2 sudu
Gula merah/kabung 2 sudu
Garam secukup rasa
Minyak masak (agak-agaklah, sikit sangat tak jadi, kalau banyak sangat penyakit pulak)

Panaskan minyak masak dalam kuali. Masukkan seketul besar asam jawa ke dalam semangkuk air. Lagi banyak air, lagi lambat masak, tapi makin sedap sedap sambal dengan ikan bilis mesra. Masuk sekali bawang besar yang telah dihiris dalam mangkuk air asam. Ambil 3 sudu cili kering yang telah dimesin (kuantiti cili ikut selera dan daya tahan pedas). Tambah hujung sudu belacan. Belacan tu kalau rajin, bakar dulu. Nak senang bakar, letak belacan di hujung sudu, panaskan atas api kat dapur tu kejap. Sebelum, hangit, tarik keluar.

Bila minyak dah panas, lebur semua bahan tadi atas kuali, sekali gus. Biarkan atas kuali. Sesekali, kacaulah dengan sudip biar masak tu rata. Masukkan gula pasir dengan gula merah dan garam. Kacau lagi sampai sambal kering dan naik minyak. Hidangkan dengan nasi lemak. Kalau ada mak mertua di rumah, mintak maaf siap-siap, kalau tak perasan dia lalu di belakang masa tengah sedap makan.

Kalau sambal ini hendak dimakan dengan nasi lemak untuk sarapan pagi, elok masak sambal ini pada waktu malam. Rasanya lagi sedap bila dibiarkan semalaman.

Kalau sambal nasi lemak ni nak perisa lagi, ambil segenggam ikan bilis, blend dengan cili kering. Komen anak nombor 2 saya Alya yang suka tolong di dapur tu, nasi lemak yang sedap ialah nasi lemak makcik gerai kat Cheras Baru dengan nasi lemak papa buat. Sebab sambal tumis inilah kot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan