26 April, 2012

Pengurusan Berkesan Mengguna ICT di Mersing

Pernah seorang Penolong Kanan di Negeri Sembilan yang saya beri kursus tentang Twitter dan Blogspot, memberitahu saya " anak saya kata ibu tak payahlah belajar Twitter dan Blog. Ini untuk orang tua saja".

Terkedu juga saya dengar. Kemuadian saya rasionalkan penolong kanan tersebut. Kata saya,puan sebagai pemimpin, puan berperanan membawa organisasi pimpinan puan ke satu destinasiyang dihajati. Mesti ada agenda. Perlu ada propaganda.

Blog dan Twitter, selain alat komunikasi moden, boleh dijadikan alat propaganda untuk mempengaruhi yang dipimpin, kata saya. Beliau setuju. Anak beliau pun setuju bila diceritakan semula rasional saya.

Sudah 4 hari saya di Mersing, bersama seorang kawan lain mengajar Pengurusan Berkesan Mengguna ICT kepada Guru Besar dan Pengetua. Kursus dilaksanakan di PPD Mersing. E. Jamaluddin, Pegawai Latihan dan En. Azman, pegawai ICT banyak membantu. Kursus tamat petang tadi.

Saya mengajar Twitter dan Blogspot. Masa mengajar Twitter, capaian Internet tidak beberapa baik. Masa saya cuma 2 jam. Alhamdulillah, sempat juga mereka buka akaun.

Dua jam lagi saya ajar Blogspot. Jelas keseronokan peserta kursus, puas hati berjaya membuat blog sendiri. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan