30 Disember, 2011

Beg terlebih berat di Airport

Ramai antara kita yang biasa mengalami keadaan ini. Seronok melancong dan bershopping di negara orang, bila nak balik bag terlebih berat. Biasanya kalau naik kapal terbang biasa, kita diberi 20kg berat luggage percuma. Kalau naik budget airline, kita beli dulu berat luggage. Contohnya Air Asia, kita boleh bayar lebih kurang RM 50 untuk 20 kilo pertama barang kita. Kalau rasa-rasa nak shopping sakan, kita boleh beli had luggage sampai 35 kilo dengan harga RM 75, kalau tak silap. Kalau tak beli dulu luggage, siaplah kena sembelih masa nak check in nanti.

Masa di Jawaharlal Airport, Delhi tempoh hari saya pun terkena juga. Salah satu sebab saya ke Delhi sebab kena bawa beg isteri yang dah sebulan di India. Penuh dengan kain saree, shawl dan baju sejuk untuk anak-anak. Bila dah puas shopping, siaplah nak bawak beg balik. Memang terlebih 20 kilo. Tambah pulak dengan buku  isteri dapat masa kursus berkilo-kilo.

Mulalah drama masa check in di Airport. Kami balik naik kapal asing. Saya balik lebih awal, naik Air Asia. Isteri saya balik lewat petang, naik Air India. Kapal sponsor leh kerajaan India. Kami sama-sama ke airport dari asrama isteri di Faridabad.

Di Delhi Airport, keselamatan sangat tinggi. Yang ada tiket saja boleh masuk airport. Kalau bukan penumpang tak boleh nak lepak kat airport, nak lambai-lambai macam dekat KLIA.

Saya terus check in dulu. Memanglah kena. Terpaksalah punggah barang keluar, timbang semula. Bila dia orang puas hati, baru dia bagi check-in. Isteri saya mula risau. Mana nak simpan barang yang dipunggah dari beg saya. Saya kata tak apa. Kita berlakon dulu. Lepas check-in, masuk balik barang yang dah dipunggah dalam hand-luggage saya.

Lepas tu check-in pulakluggage isteri saya. Nasib dengan kaunter Air India tak banyak sangat songeh. Kalau tak tak tahulah mana barang yang nak dibakul sampahkan.

Selesai semua, saya terus masuk boarding. Semua lancar sebab saya pegang tiket business kelas. Dapat offer upgrade premium class RM 180.00. Dalam kapal,duduk depan, sleeping bucket seat. Apalagi, landing habis seat tu, saya tidur lepas makan nasi briyani. Lena sampai LCCT.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan